Спанак, коприва и лапад – зелено здраве от пролетта

Здравейте приятели,

През пролетта природата ни дарява с изобилие от зелени растения, които са широко използвани както в кулинарията, така и в медицината и козметиката.

Спанакът представлява тревисто растение с тъмнозелени листа от семейството на ряпата. Градинският спанак е едногодишно растение, което расте при умерен климат. В началото на своя растеж образува розетка от листа с различна форма (продълговато-яйцевидни, гладки, набраздени), след което се образува цвят с тази розетка. За храна се използват листата на зеленчука, преди да образуват цвят.

Смята се, че родината на спанака е Персия, като съществуват данни за неговото култивиране, датиращи от III-IV век. В Европа спанакът попада през средните векове, като първоначално арабите го пренасят в Испания, където дълго време той се радва на голяма популярност сред испанските монаси. Едва през XX век спанакът започва да се култивира в Европа заради богатото си съдържание на витамин С и желязо.

Диетолозите често твърдят, че не аптеката е правилното място за получаване на необходимите витамини и минерали, а пресните плодове и зеленчуци. При това витамините, които се приемат в естествен вид, по-пълноценно се усвояват от организма и оказват значителен благотворен ефект.  По съдържание на хранителни вещества и особено минерални соли, спанакът е изключително полезен.

Листата на зеленчука са богати на белтъчини, въглехидрати, витамините А , В, С и в по-малко количество витамин К. От друга страна,  изключително високо е съдържанието на фолиева киселина, която е особено важна за плода и майката, както и минерални вещества (натрий, калий, магнезий, желязо, фосфор, калций, йод, манган).

Кулинарно приложение на спанака: супи, салати, баници, месни и безмесни ястия.

В днешно време на пазара спанак се намира целогодишно, така че можете да му се радвате не само през пролетта.


Копривата е едно от най-полезните растения, с които ни е дарила пролетта. Тя е богата на витамини, минерали и дъбилни вещества с важно значение за кръвоносната система. От нея се приготвят вкусни и здравословни ястия.

Копривата е източник на бета-каротин, витамини А, С и Е, желязо, калций, фосфати и минерали, протеини и захари, голяма част от които принадлежат към групата на незаменимите аминокиселини.

Чаят от коприва е световно признат с лечебните си свойства – има стягащо, тонизиращо, отхрачващо, противовъзпалително и диуретично действие. Копривата се препоръчва като мощно средство за предпазване от чернодробни и бъбречни заболявания, както и за лечение на анемия и алергии.

За да разполагате с нея през цялата година е най-добре да я изсушите на проветриво, сенчесто място, а не директно на слънце за да не загуби от полезните си свойства. Приберете в сухи буркани или хартиени пликове и съхранявайте на тъмно.

Кулинарно приложение на копривата: Берете само връхчетата на млада коприва. Преди да я използвате в супи, салати, баници, месни или безмесни ястия само я попарете с гореща вода без да я варите. За супи и салати обилно поръсете с изцеден лимон с цел да запази свежия си зелен цвят.

Ако измивате косата си с отвара от коприва тя ще изглежда лъскава и здрава.

Лападът е може би най-разпространеният по нашите земи зеленолистен зеленчук. Расте из цялата страна, изключително непретенциозен и устойчив вид. Другото голямо предимство на лапада е фактът, че той е сред първите свежи растения, които се появяват напролет в градината, наред със спанакът, копривата и киселеца и това го прави една от най-ценните храни за българина.

Лападът е тревисто растение, пръв братовчед на киселеца, но без неговия киселеещ характерен вкус. За разлика от спанака, той не променя вкусовите си качества след готвене, напротив, те остават напълно неутрални. Затова е подходящ пресен във всички видове салата, но и сготвен във всички рецепти със зеленолистни – супи, баници, постни ястия с ориз и към яхнии с месо.

Той е богат на желязо, витамини А и С – отличен за борба с анемията и пролетната умора, фолиева киселина, чиято липса често усещаме през пролетта. Хлорофилът от зелените листа преборва свободните радикали, сочени за вероятна причина за рака. Лападът е източник на растителни фибри, флавоноиди, целулоза, дъбилни вещества, в същото време няма никакви мазнини и много малко калории.

Лападът е най-полезен току-що набран. Можете и да замразите нарязан лапад във фризера, но за не повече от месец, защото всеки ден неговите вкусови качества се губят, както и полезните му вещества.

Лападът е чувствителен на топлинна обработка , затова е най-добре да се добавя в салати, да се прави на смути и песто.

Ваша БЛАГИНА

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: